Box 3-wet voor werkelijk rendement wankelt in Eerste Kamer, debat op 30 juni

Belasting op niet-gerealiseerde winst
De Tweede Kamer stemde eerder dit jaar in met de Wet werkelijk rendement box 3. Die wet belast vermogen op basis van de daadwerkelijk behaalde winst in plaats van een fictief rendement. Voor cryptobezitters telt daarmee ook koerswinst mee.
Het zwaarste kritiekpunt is dat beleggers ook moeten afrekenen over winst die nog niet is verzilverd. Wie crypto aanhoudt en de koers ziet stijgen, betaalt dan belasting zonder dat er is verkocht. Bij een latere koersdaling kan dat scheef uitpakken.
Eerenberg komt met aanpassingen
Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Financiën) presenteerde een lijst met mogelijke aanpassingen om de wet alsnog door de senaat te krijgen. Daarin staat een verlaging van het tarief van 36 naar 35 procent en een verhoging van de belastingvrije voet. Ook wil hij verliezen kunnen verrekenen met het voorgaande jaar.
Die aanpassingen zouden de schatkist de komende jaren ongeveer 4 miljard euro kosten. Het kabinet wil de wijzigingen via een novelle op Prinsjesdag indienen.
Twijfel in de senaat
De voorstellen kunnen op weinig steun rekenen. De rechterflank vindt de aanpassingen niet ver genoeg gaan, terwijl partijen ter linkerzijde ze zien als een tegemoetkoming aan vermogenden, meldt BNR.
De Eerste Kamer debatteert op 30 juni over de oorspronkelijke wet, dus zonder de nieuwe voorstellen. De senaat kan het wetsvoorstel volledig wegstemmen of Eerenberg tot na de zomer de tijd geven om het aan te passen. Het nieuwe stelsel moet op 1 januari 2028 ingaan.
